cursor

style>body {cursor:url(http://cur.cursors-4u.net/smilies/smi-2/smi164.cur), url(http://cur.cursors-4u.net/smilies/smi-2/smi164.cur), auto;}

Wednesday, 12 October 2016

         CIRI - CIRI KAUNSELOR BERJAYA ?


EMPATI 


1 . empati bukan simpati . kaunselor cuba memasuki ruang rujuk klien supaya dapat merasai apa yang klien lalui walaupun pihak kaunselor tidak mempunyai pengalaman tersebut . hal ini akan menyebabkan kaunselor dapat memahami dan merasai supaya jalan penyelesaian dapat dilakukan.




KONGRUEN 

2. kaunselor perlulah bersifat ikhlas,tidak buruk sangka , telus dan tidak berpura -pura semasa sesi kaunseling dijalankan . hal ini demikian kerana jika kaunselor bersifat kongruen , klien akan dapat merasai suasana teraputik dan klien dapat meneroka dirinya .ia juga memudahkan sesi kaunseling kerana klien dapat berkongsi sebanyak mungkin perkara .

TERIMA TANPA SYARAT 

3. terima tanpa syarat bermaksud kaunselor menerima klien tanpa syarat . kaunselor menerima klien seadanya dan percaya setiap manusia mempunyai potensi yang boleh dibentuk .

No comments:

Post a Comment