EMPATI

1 . empati bukan simpati . kaunselor cuba memasuki ruang rujuk klien supaya dapat merasai apa yang klien lalui walaupun pihak kaunselor tidak mempunyai pengalaman tersebut . hal ini akan menyebabkan kaunselor dapat memahami dan merasai supaya jalan penyelesaian dapat dilakukan.
KONGRUEN
2. kaunselor perlulah bersifat ikhlas,tidak buruk sangka , telus dan tidak berpura -pura semasa sesi kaunseling dijalankan . hal ini demikian kerana jika kaunselor bersifat kongruen , klien akan dapat merasai suasana teraputik dan klien dapat meneroka dirinya .ia juga memudahkan sesi kaunseling kerana klien dapat berkongsi sebanyak mungkin perkara .
TERIMA TANPA SYARAT
3. terima tanpa syarat bermaksud kaunselor menerima klien tanpa syarat . kaunselor menerima klien seadanya dan percaya setiap manusia mempunyai potensi yang boleh dibentuk .
No comments:
Post a Comment